Urodził się Wojciech Kołaczkowski

Urodził się Wojciech Kołaczkowski


16 kwietnia 1908 r. w Moszenkach na Lubelszczyźnie urodził się Wojciech Kołaczkowski, polski pilot, pułkownik WP, dowódca 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki.

Był synem ziemian Jana i Róży. Początkowo kształcił się w domu pod okiem prywatnego nauczyciela, a następnie uczęszczał do szkół w Lublinie, Zakopanem i Warszawie. Egzamin maturalny zdał w 1926 r. będąc uczniem Gimnazjum Męskiego Kazimierza Kulwiecia w Warszawie. Edukację kontynuował na cieszyńskiej Wyższej Szkole Gospodarstwa Rolnego, którą ukończył w 1929 r. Po powrocie do rodzinnego majątku w Pliszczynie i zajął się jego zarządzaniem. Jeszcze w czasie studiów zaczął poświęcać się także swoim pasjom –  lotnictwu i sportom motorowym . Zdobył uprawnienia pilota turystycznego i wziął udział w rajdzie Monte Carlo. W 1930 r. Kołaczkowski rozpoczął szkolenie w Szkole Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Dęblinie. Edukację w tym miejscu ukończył w 1933 r. w stopniu podporucznika.

Początkowo został przydzielony do Eskadry Treningowej 1 Pułku Lotniczego w Warszawie, jednak niedługo potem rozpoczął służbę w 114 Eskadrze Myśliwskiej. Od 1937 r. Kołaczkowski przebywał w Dęblinie, gdzie pełnił funkcję instruktora. Pod koniec 1938 r. został przeniesiony do rezerwy i zajął się pracą w branży motoryzacyjnej. Jednak już w następnym roku, na skutek mobilizacji powrócił do Dęblina. W czasie wojny zajmował się ewakuacją rannych, a 19 września przedostał się do Rumunii. Stamtąd rozpoczął wędrówkę na zachód. Początkowo trafił do Francji. W marcu 1940 r. Kołaczkowski wziął udział w szkoleniach dla pilotów myśliwców, które odbywały się w Algierii. Jednak w związku z kapitulacją Francji, przedostał się do Wielkiej Brytanii. Po pobycie w Bazie Sił Powietrznych w Blackpool i ukończeniu szkoleń w dniu 9 grudnia 1940 r. Kołaczkowski otrzymał przydział do 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki. Wiosną i latem 1941 r. brał udział w licznych starciach z Luftwaffe. 17 czerwca 1941 r. zapisał na swoim koncie pierwsze pewne zestrzelenie. Pilotowany przez niego Spitfire IIB RF-W ustrzelił niemieckiego Messerschmitta 109. W dniu 21 listopada 1941 r. Wojciech Kołaczkowski objął dowództwo nad Dywizjonem 303. Brał udział w licznych walkach toczonych głównie nad kanałem La Manche. 6 maja 1942 r. Kołaczkowski zdał dowództwo, po czym trafił do Inspektoratu Polskich Sił Powietrznych w Londynie. We wrześniu 1942 r. powrócił do służby w przestworzach. Został dowódcą II Skrzydła Myśliwskiego w Kirton-in-Lindsey, które było wówczas złożone z połączonych Dywizjonów: 303, 316 i 317.W roku następnym przeniesiony został na stanowisko dowódcy I Skrzydła Myśliwskiego (Dywizjony 302, 306, 308 i 315). W kolejnych miesiącach piastował różne inne funkcje w RAF, aż w listopadzie 1944 r. został przeniesiony do ambasady polskiej w Londynie. W placówce pracował aż do jej likwidacji w 1945 r. Wojciech Kołaczkowski czasie wojny na pewno zestrzelił 3 niemieckie samoloty, 1 zestrzelił prawdopodobnie, a 2 uszkodził.

Po wojnie i demobilizacji, Wojciech Kołaczkowski początkowo pozostał w Wielkiej Brytanii. Tam zajął się działalnością w branży motoryzacyjnej. Dzięki dobrym rezultatom odnoszonym w pracy, otrzymał ofertę pracy w charakterze przedstawiciela handlowego w Nowym Jorku. W ten sposób Kołaczkowski trafił do USA. Tam brał m.in. udział w wyścigach samochodowych, a po pewnym czasie założył własną firmę. W latach 90. XX w. przeniósł się do miejscowości Sarasota na Florydzie. Tam zmarł 19 lipca 2001 roku. Jego prochy zostały sprowadzone do Polski i złożone na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.