
Kryptonim Most odnosi się operacji lotniczych tzw. dwustronnych czyli takich, podczas których odbywało się lądowanie na terytorium okupowanej Polski. Były to operacje organizowane przez Oddział VI (Specjalny) Sztabu Naczelnego Wodza we współpracy z Brytyjczykami z SOE (Special Operations Executive).
Pierwsza operacja tj. Most I odbyła się pomimo zastrzeżeń Brytyjczyków dotyczących trudności wykonania misji. Samolot Dakota doposażono dodatkowymi zbiornikami paliwa, tak aby możliwy był lot nawet przez 18 godzin.
Był wieczór w sobotę 15 kwietnia 1944 roku samolot wystartował z lotniska pod Brindisi. a wylądował 16 kwietnia w okolicach miejscowości Matczyn pod Lublinem na polowym lądowisku o kryptonimie "Bąk" 40 minut po północy. Załogę stanowili Brytyjczycy wespół z Polakami.
Samolotem przylecieli dwaj cichociemni Narcyz Łopianowski ps. Sarna oraz Tomasz Kostuch ps. Bryła, wraz z nimi przerzucono walizki z pieniędzmi, blankietami kenkart, aparatami fotograficznym i filmami.
Samolot wystartował po 15 minutach od lądowania. W drodze powrotnej zabrano do Londynu gen. Stanisława Tatara ps. Tursk, ppłk. Mariana Dorotycza-Malewskiego ps. Roch, por. Andrzeja Pomiana ps. "Dowmuntt" oraz wysłannika Delegata Rządu Zygmunta Berezowskiego i przedstawiciela Stronnictwa Ludowego Stanisława Ołtarzewskiego.
Na zdjęciu: Dakota należąca do 267 Dywizjonu RAF
fot. autorstwa Flt.Lt. L.H. Abbott, Royal Air Force official photographer - This photograph CNA 3328 comes from the collections of the Imperial War Museums., Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19313938